Ga je binnenkort op reis en heb je een fijn internetabonnement op je telefoon? Dan kun je deze naast Nederland ook binnen de EU gewoon blijven gebruiken. Wanneer je je bundel overschrijdt, worden er extra kosten in rekening gebracht. Het is dan ook altijd goed om je vooraf af te vragen ‘hoeveel GB heb ik in mijn bundel’ en ‘hoeveel GB heb ik nodig?’.

In dit artikel delen we tips om hoge internetkosten te voorkomen. Garanties kunnen we niet geven, maar wel tips om problemen te voorkomen.

Naar het buitenland?

Wees bewust met mobiel internetten buiten de EU! De kosten voor internet buiten de EU kunnen hoog oplopen. Binnen de EU kun je gewoon gebruik maken van je internetbundel, net zoals in Nederland.

Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Gelukkig heb je de mogelijkheid om handmatig een ander netwerk te selecteren.

8 Tips voor op vakantie

  1. Check je abonnement
    Bekijk vooraf hoeveel GB je in de bundel hebt en hoeveel je verbruikt/nodig hebt. In de app store zijn er app’s beschikbaar die je kunt gebruiken om je dataverbruik in de gaten te houden en alerts doorgeeft, zoals bijvoorbeeld My Data Manager: Data Usage.
  2. Grip op verbruik door MB notificaties
    Vanaf 80% verbruik van het groepstegoed ontvang je een waarschuwing op een naar wens opgegeven e-mailadres. Zorg dat dit e-mailadres ook in vakantietijd wordt ingezien of pas waarnodig het adres aan.
  3. Voicemail in het buitenland
    In het buitenland kun je wellicht geen gebruik maken van het verkorte nummer 1233 voor het uitluisteren van de voicemail. Bel hiervoor naar: +31686881233
    LET OP: Om gebruik te kunnen maken van voicemail in het buitenland dient er een wachtwoord te worden aangemaakt. Dit moet voor vertrek, dus in Nederland worden geactiveerd. Anders zal de voicemailbox vanuit het buitenland niet te benaderen zijn. De pincode is in te stellen door te bellen met 1233.
  4. Buiten de EU op vakantie?
    Ga je buiten de EU op vakantie? Check dan vooraf of een voordeelbundel voordeliger is. Neem daarvoor voordat je op vakantie gaat contact met ons op en laat je informeren.
  5. Zet data(roaming) uit
    Indien je geen roaming dataverkeer nodig hebt tijdens je vakantieperiode of reis, dan kan je het dataverkeer blokkeren via het mobiele netwerk. Ook blokkeer je daarmee de automatische updates van je geinstalleerde apps, of het automatisch downloaden van grote bestanden als filmpjes vanuit je Whatsapp. Ga hiervoor naar de instellingen van je mobiel. Via WiFi blijft dit uiteraard wel mogelijk.
  6. Maak zoveel mogelijk gebruik van WiFi.
    Veel openbare ruimten, zoals campings, cafés en hotels bieden gratis WiFi aan klanten. Check of de internetverbinding uit staat als je de verbinding met WiFi verbreekt. Anders gaat je telefoon op zoek naar het mobiele netwerk. Let op: WiFi-netwerken zijn niet altijd goed beveiligd. Gebruik het daarom niet voor internetbankieren. Log niet in je persoonlijke accounts en vul nergens je persoonlijke gegevens in.
  7. Gebruik GEEN mobiel internet bij groot dataverkeer.
    Gebruik zoveel mogelijk de WiFi bij grote dataverkeer zoals bij het streamen van social media, TV/Video apps, grote bestanden zoals foto’s of filmpjes!
  8. Let ook op je evt. Multi-simkaart
    Een multi-simkaart is een 2e simkaart waarmee dezelfde databundel gedeeld wordt. Vaak zien we dat deze kaarten in vakantie periodes meer gebruikt worden door bijv. de kinderen. Het uitzetten van WiFi bij slecht ontvangst is zo gebeurt, het verbruik loopt dan flink op.

Mobiel werkt niet?

Je hebt alles voor je zakenreis of vakantie geregeld. Vlucht, taxi, hotel. Je hebt je koffers gepakt en checkt nog even of je je databundel in het buitenland kunt gebruiken. Alles lijkt klaar voor vertrek. Maar bij aankomst blijkt je mobiele data toch niet te werken en kun je niet op internet. Wij vertellen je graag hoe je dit voorkomt voor je vertrekt.

Internetten via je databundel werkt binnen EU-landen hetzelfde als in Nederland. Ga je naar een land buiten Europa? Dan moeten de APN (Access Point Name) instellingen aangepast worden. Normaal gesproken doet je smartphone dat automatisch. Maar het kan voorkomen dat dit niet gebeurt. Je moet dan de APN-instellingen handmatig wijzigen.

Volg eerst deze stappen:

  • Herstart je toestel. (even 30 sec. toestel uitzetten en weer aan)
  • Controleer of je data roaming hebt ingeschakeld
  • Probeer handmatig een ander buitenlands netwerk te selecteren.

Werkt je mobiele internet nog steeds niet? Check dan het volgende:
Ga naar je instellingen van je toestel en check op de juiste APN staat ingeschakeld.

Bij APN dient te staan: internet.mvno.mobi
Bij username en password dient beide: mvno te worden ingevuld.

Ga terug naar het beginscherm van je toestel en start vervolgens je telefoon opnieuw op.

Werkt het naar bovenstaande stappen nog steeds niet, neem dan contact met ons op. Bel of  Whatsapp: 0543-495005 of mail: telecom@lankhof.nl